Dune (2019) Board Game Review (Svenska)

(Kara Kennedy)

Dune 2019 brädspel

Om du letar efter ett annat sätt att fördjupa dig i Dune-universum bortom böcker, spelar brädspelet Dune (2019) (även kallat DUNE: A Game of Conquest, Diplomacy & Betrayal ) är ett bra alternativ, särskilt om du redan gillar att spela strategiska brädspel. Det tog ett tag för mig att faktiskt sätta mig ner och ägna tid åt att spela eftersom recensioner talar om hur svårt och komplext spelet är. Dessutom ska det spela bäst med flera spelare, och trots många års försök att övertyga några av mina vänner som spelar brädspel att läsa Dune , har de inte kommit till det ännu.

Jag är glad att kunna rapportera att även med bara två spelare var spelet snabbt att hämta och roligt att spela, även om jag kan se att du definitivt behöver spela med fler fraktioner för att uppleva hela strategin aspekter. Regelboken föreslår att man börjar med fraktionerna Atreides och Harkonnen, och detta skapade en snabb rivalitet. Förrädarekorten tillförde ett överraskningselement i striderna, och den oförutsägbara stormens storm gjorde några intressanta vändningar. Det var verkligen de tematiska elementen i spelet som var roligast – att slåss mot välkända karaktärer, säkra regioner och fästen som Arrakeen och Carthage och försöka skörda kryddor förde hem Dunes universum.

I spel, varje tur består av nio faser och det kan vara upp till tio varv i ett spel. Faserna är:

1. Stormfas
  2. Spice Blow & Nexus-fas
  4. Budfas
  5. Återupplivningsfas
  6. Sändning & Rörelsefas
  7. Slagfas
  8. Spice Harvest Phase
  9. Mentat Pause Phase

Även om det här kan tyckas mycket, har det inte hänt att något av faserna händer i varje vända eller är mycket korta om de gör det. CHOAM Charity Phase är till exempel när du kan fylla på upp till två mynt om du är under det beloppet, och Mentat Pause Phase är där du ser om någon har uppfyllt segervillkoren och om inte, fortsätt spela. När jag väl hade läst regelboken och snabbstartsguiden och granskat den de första svängarna behövde jag bara konsultera den ibland, även om det skulle bli mer komplicerat med mer trängsel på tavlan.

Kort sagt , stormen rör sig runt, utplånar oskyddade människor och sand; krydda slag uppstår och allianser kan bildas; mynt delas ut till dem som är låga; spelare bjuder på förräderikort som har vapen och försvar och andra grejer; människor som dog och skickades till Tleilaxu-tankarna returneras till spelarnas reserver; spelare kan skicka reserver till planetens yta mot en avgift och flytta dem på planeten; spelare vars figurer upptar samma utrymme deltar i strid; spelare vars siffror är på krydda samlar in det; och sedan börjar nästa sväng om ingen har vunnit.

Varje fraktion har speciella förmågor – jag kan inte vänta med att prova Bene Gesserit nästa gång. Atreides har förmåga, så de får se framåt på de kort som vänt nedåt och som ska dras, samt fråga dig vad du ska använda i en strid, vilket gör det möjligt för dem att ändra sin strategi därefter. Denna förmåga passar bra tematiskt men ändå fick dig att förbanna den orättvisa möjligheten att se framtiden! Harkonnen var experter på förräderi och fick behålla fler förrädar- och förräderikort. Eftersom jag lärde mig spelet glömde jag att avslöja Thufir Hawat som en förrädare tidigt, men detta ledde till att min motståndare försvann i en falsk känsla av säkerhet och trodde att Lady Jessica var förrädaren istället. Hur sött att avslöja Hawat i en senare strid och befria Jessica precis som i boken! 🙂

En gräl är förekomsten av några fel i sammanfattningen av boken på baksidan av regelboken. Även om detta bara kan vara en upprepning av originalet, önskar jag att sådana felaktigheter skulle ha plockats upp och rättats i den här nya utgåvan. Det lät som att den som skrev den inte hade läst boken på ett tag och var ihåg saker; en annan anledning till varför det är viktigt att någon annan kontrollerar ditt arbete. Bortsett från dessa frågor lyckades den kondensera och berätta historien på ett intressant sätt – ingen lätt bedrift för en sådan episk bok.

Det finns vissa övervakningar eller snedvridningar av information på platser. Detta låter det låta som att Paul och Jessica inte fångades som Leto var – ”Paul och hans mamma, Lady Jessica, flydde knappt i en ornitopter, en fågelliknande flygmaskin, in i öknen”.Detta döljer Baron Harkonens faktiska motiv för att låta sin brorson pressa planeten – ”Fremen hade stört sin förstörelse av Atreides styrkor genom att hjälpa resterna att komma undan. Han bestämde sig för att bli av med det inhemska skummet en gång för alla ”. Och detta förbiser Jessicas roll att sätta den beväpnade Fremen-ledaren Stilgar i en chokehold och säkra ett löfte för henne och hennes sons säkerhet – ”Efter att ha överlevt en sandstorm och en sandmask, var de fångade av ett band av Fremen som efter deras lag om överlevnad, var på väg att döda dem för deras vatten. Eftersom Paul hade varit särskilt utbildad sedan födseln i vapenstrider, Mentat-datorer och Bene Gesserit-sätten, visade han en utomordentlig förmåga att behålla kontrollen över situationen. – även om nästa mening erkänner att ”Han och hans mor så imponerade bandet …”.

Den sista meningen innebär att senare böcker täcker jihad, när det faktiskt finns en tidsavstånd och läsaren inte t lära sig mycket mer än dess effekter – ”Den andra och tredje boken fortsätter jihaden när den sprider sig från dyn till hela galaxerna.” Men det mest uppenbara misstaget är tanken att Pauls förmågor sträcker sig till att styra vädret – ”Han kallade på sina nyskapande krafter och kallade till en enorm sandstorm för att täcka sitt bakhåll.” Detta verkar vara en felaktig tolkning av Paulus förutseende förmåga och uttalande ”Det är min storm … Även om det skakade hela världen kunde det inte vara mer än jag ville.” Förmågan att se en stor storm kommer och planera för striden i enlighet därmed betyder inte att han orsakade den. Eller det är möjligt att det finns förvirring med händelserna i David Lynch 1984-filmatiseringen.

Dune: Ixians & Tleilaxu House Expansion

Efter mottagande Dune: Ixians & Tleilaxu (House Expansion) till spelet försökte jag spela som Bene Gesserit och min motståndare spelade som Tleilaxu. Bene Gesserit kan använda rösten i strider för att hindra andra från att använda vissa typer av kort, och jag gillade att använda den förmågan. En annan av deras funktioner är att du kan förutsäga i spelets början vilken fraktion som vinner och i vilken tur, och om denna förutsägelse blir verklighet blir du vinnaren istället. Tyvärr planerade jag inte i förväg tillräckligt för att locka min motståndare att vinna under den vändning jag hade förutsagt; Jag var för uppenbar när jag lämnade ett fäste öppet vid en viss tidpunkt. Vi kände att Tleilaxu var lite överladdad i ett tvåspelarspel eftersom de drar nytta av att trupper skickas till Tleilaxu-tankarna, men deras Face Dancer-omkopplingsförmåga var intressant och mycket i linje med böckerna. Det var fortfarande ett bra spel och fick oss att vilja spela igen för att prova nya fraktioner.

För mer information, kolla in Board Game Geeks översiktssida på Dune (2019) och Dune: Ixians & Tleilaxu (2020) expansion.

Nästa är en recension av det nya brädspelet Dune: Imperium med konstverk från den kommande filmen.

Ursprungligen publicerad på https://dunescholar.com den 4 januari 2021.