Dune (2019) Board Game Review

(Kara Kennedy)

Dune 2019-bordspel

Als je op zoek bent naar een andere manier om jezelf onder te dompelen in het Dune-universum buiten de boeken, het bordspel Dune (2019) (ook wel DUNE: A Game of Conquest, Diplomacy & Betrayal genoemd) is een goede optie, vooral als je al graag strategische bordspellen speelt. Het duurde even voordat ik echt ging zitten en de tijd besteedde aan het spelen, omdat beoordelingen vertellen over hoe moeilijk en complex het spel is. Bovendien zou het het beste met verschillende spelers moeten spelen, en ondanks jaren van proberen om een ​​aantal van mijn vrienden die bordspellen spelen te overtuigen om Dune te lezen, zijn ze er nog niet aan toe gekomen.

Ik ben blij te kunnen melden dat zelfs met slechts twee spelers, het spel snel werd opgepikt en leuk om te spelen, hoewel ik kan zien dat je zeker met meer facties moet spelen om de volledige strategische en moordende aspecten. Het rulebook suggereert om te beginnen met de Atreides- en Harkonnen-facties, en dit zorgde voor een snelle rivaliteit. De verraderskaarten voegden een verrassingselement toe aan gevechten en de onvoorspelbaarheid van de ronddolende storm zorgde voor een aantal interessante wendingen. Het waren echt de thematische elementen van het spel die het leukst waren – het vechten tegen bekende personages, het beveiligen van regios en bolwerken zoals Arrakeen en Carthago, en het proberen om kruiden te oogsten bracht het universum van Dune naar huis.

In gameplay, elke beurt bestaat uit negen fasen en er kunnen maximaal tien beurten in een spel zijn. De fasen zijn:

1. Stormfase
  2. Spice Blow & Nexus Phase
  4. Biedfase
  5. Opwekkingsfase
  6. Verzending & Bewegingsfase
  7. Gevechtsfase
  8. Spice Harvest Phase
  9. Mentat Pause Phase

Hoewel dit misschien veel lijkt, gebeurt er in sommige fasen niet elke draaien of zijn erg kort als ze dat doen. CHOAM Charity Phase is bijvoorbeeld wanneer je tot twee munten kunt aanvullen als je onder dat bedrag zit, en in de Mentat Pause Phase kun je zien of iemand aan de overwinningsvoorwaarden heeft voldaan en zo niet, blijf spelen. Toen ik eenmaal het regelboek en de snelstartgids had gelezen en het de eerste paar beurten had doorgenomen, hoefde ik het slechts af en toe te raadplegen, hoewel het ingewikkelder zou zijn met meer drukte op het bord.

In het kort , de storm beweegt rond en veegt onbeschermde mensen en zand weg; er verschijnen kruidenslagen en er kunnen allianties worden gevormd; munten worden uitgedeeld aan degenen die laag zijn; spelers bieden op verraadkaarten met wapens en verdediging en andere dingen erop; mensen die stierven en naar de Tleilaxu-tanks werden gestuurd, worden teruggebracht naar de reserves van de spelers; spelers kunnen tegen een vergoeding reserves naar het oppervlak van de planeet verschepen en ze over de planeet verplaatsen; spelers van wie de figuren hetzelfde veld innemen, gaan de strijd aan; spelers wiens figuren op kruiden staan, verzamelen het; en dan begint de volgende beurt als niemand heeft gewonnen.

Elke factie heeft speciale vaardigheden – ik kan niet wachten om de Bene Gesserit de volgende keer uit te proberen. De Atreides hebben een voorkennis, dus ze kunnen vooruit kijken naar gesloten kaarten die op het punt staan ​​te worden getrokken, en ze kunnen je ook vragen wat je gaat gebruiken in een gevecht, waardoor ze hun strategie dienovereenkomstig kunnen aanpassen. Deze vaardigheid paste thematisch goed, maar deed je toch de oneerlijkheid vervloeken van hun vermogen om de toekomst te zien! De Harkonnen waren experts in verraad en mochten meer verraders- en verraadkaarten houden. Omdat ik het spel aan het leren was, vergat ik al vroeg Thufir Hawat als een verrader te onthullen, maar dit had tot gevolg dat mijn tegenstander een vals gevoel van veiligheid kreeg en dacht dat Lady Jessica in plaats daarvan de verrader was. Wat lief om Hawat in een later gevecht te onthullen en Jessica vrij te pleiten, net als in het boek! 🙂

Een minpunt is de aanwezigheid van enkele fouten in de samenvatting van het boek achter in het regelboek. Hoewel dit misschien een herhaling van het origineel is, zou ik willen dat dergelijke onnauwkeurigheden in deze nieuwe editie zouden zijn opgepikt en gecorrigeerd. Het klonk alsof degene die het schreef het boek al een tijdje niet meer had gelezen en zich dingen verkeerd herinnerde; nog een reden waarom het belangrijk is dat iemand anders uw werk controleert. Afgezien van deze problemen, slaagde het erin om het verhaal op een interessante manier te verdichten en te vertellen – geen gemakkelijke prestatie voor zon episch boek.

Er zijn op sommige plaatsen enkele vergissingen of verdraaiingen van informatie. Hierdoor klinkt het alsof Paul en Jessica niet werden gevangen zoals Leto – “Paul en zijn moeder, Lady Jessica, ontsnapten net in een ornithopter, een vogelachtige vliegmachine, de woestijn in”.Dit verhult de werkelijke motieven van de Baron Harkonnen om zijn neef toe te staan ​​de planeet te verdringen – “De Fremen hadden zijn vernietiging van de Atreides-strijdkrachten verstoord door de overblijfselen te helpen ontsnappen. Hij besloot voor eens en voor altijd van het inheemse uitschot af te komen ”. En daarbij wordt Jessicas rol over het hoofd gezien door de gewapende Fremen-leider, Stilgar, in een wurggreep te zetten en een belofte voor de veiligheid van haar en haar zoon veilig te stellen: wet van overleving, stonden op het punt hen te doden voor hun water. Omdat Paul vanaf zijn geboorte speciaal was getraind in wapengevechten, Mentat-computers en de Bene Gesserit-methoden, toonde hij een buitengewoon vermogen om de situatie onder controle te houden. ” – hoewel de volgende zin erkent dat “Hij en zijn moeder zo onder de indruk waren van de band ….”

De laatste zin impliceert dat latere boeken de jihad behandelen, terwijl er in feite een tijdsverschil is en de lezer dat niet Ik leer veel meer dan de effecten ervan – “In het tweede en derde boek wordt de jihad voortgezet terwijl deze zich verspreidt van Duin tot over de melkwegstelsels.” Maar de meest voor de hand liggende fout is het idee dat Pauls capaciteiten zich uitstrekken tot het beheersen van het weer – “Paul riep zijn pas gerealiseerde krachten op en riep een enorme zandstorm bijeen om zijn hinderlaag te dekken.” Dit lijkt een verkeerde interpretatie te zijn van Pauls vooruitziende bekwaamheid en uitspraak: “Het is mijn storm … Hoewel het de hele wereld deed schudden, kon het niet meer zijn dan ik wilde.” Het vermogen om een ​​grote storm te zien aankomen en de strijd dienovereenkomstig te plannen, betekent niet dat hij die heeft veroorzaakt. Of het is mogelijk dat er verwarring is met gebeurtenissen in de filmaanpassing van David Lynch uit 1984.

Dune: Ixians & Tleilaxu House Expansion

Na ontvangst de Dune: Ixians & Tleilaxu (House Expansion) aan het spel, probeerde ik te spelen als de Bene Gesserit en mijn tegenstander speelde als de Tleilaxu. De Bene Gesserit kan de stem in gevechten gebruiken om te voorkomen dat anderen bepaalde soorten kaarten gebruiken, en ik vond het leuk om die vaardigheid te gebruiken. Een andere van hun kenmerken is dat je aan het begin van het spel kunt voorspellen welke factie zal winnen en in welke beurt, en als deze voorspelling uitkomt, word jij in plaats daarvan de winnaar. Helaas had ik niet van tevoren genoeg plannen om mijn tegenstander te verlokken om te winnen tijdens de beurt die ik had voorspeld; Ik was te opvallend toen ik op een gegeven moment een bolwerk open liet. We voelden dat de Tleilaxu een beetje supercharged waren in een spel voor twee spelers, omdat ze profiteren van troepen die naar de Tleilaxu-tanks worden gestuurd, maar hun uitschakelvermogen van Face Dancer was interessant en kwam goed overeen met de boeken. Het was nog steeds een goed spel en zorgde ervoor dat we opnieuw wilden spelen om nieuwe facties te proberen.

Voor meer informatie, ga naar de overzichtspagina van Board Game Geek op Dune (2019) en de Dune: Ixians & Tleilaxu (2020) uitbreiding.

Hierna volgt een recensie van het nieuwe bordspel Dune: Imperium met artwork uit de aankomende film.

Oorspronkelijk gepubliceerd op https://dunescholar.com op 4 januari 2021.