Dune (2019) Board Game Review (Norsk)

(Kara Kennedy)

Dune 2019 brettspill

Hvis du leter etter en annen måte å fordype deg i Dune-universet utover bøker, spiller brettspillet Dune (2019) (også kalt DUNE: A Game of Conquest, Diplomacy & Forræderi ) er et godt alternativ, spesielt hvis du allerede liker å spille strategiske brettspill. Det tok en stund for meg å faktisk sette meg ned og vie tiden til å spille fordi anmeldelser snakker om hvor vanskelig og komplekst spillet er. I tillegg skal det spille best med flere spillere, og til tross for mange års forsøk på å overbevise noen av vennene mine som spiller brettspill til å lese Dune , har de ikke kommet til det ennå.

Jeg er glad for å rapportere at selv med bare to spillere var spillet raskt å hente og morsomt å spille, selv om jeg kan se at du definitivt trenger å spille med flere fraksjoner for å oppleve den fulle strategiske aspekter. Regelboken antyder å starte med fraksjonene Atreides og Harkonnen, og dette ga en rask rivalisering. Forræderkortene la til et overraskende element i kampene, og uforutsigbarheten til den stormende stormen ga noen interessante svinger. Det var egentlig de tematiske elementene i spillet som var mest morsomme – å kjempe mot kjente figurer, sikre regioner og høyborg som Arrakeen og Carthage, og forsøke å høste krydder førte hjem Duneuniverset.

I spill, hver sving består av ni faser, og det kan være opptil ti svinger i et spill. Fasene er:

1. Stormfase
  2. Spice Blow & Nexus Phase
  4. Budfase
  5. Vekkelsesfase
  6. Forsendelse & Bevegelsesfase
  7. Kampfase
  8. Spice Harvest Phase
  9. Mentat Pause Phase

Selv om dette kan virke som mye, har noen av fasene ikke noe som skjer i dem hver snu eller er veldig korte hvis de gjør det. For eksempel er CHOAM Charity Phase når du kan fylle opp til to mynter hvis du er under det beløpet, og Mentat Pause Phase er der du ser om noen har oppfylt seiersbetingelsene, og hvis ikke, fortsett å spille. Når jeg hadde lest regelboken og hurtigstartveiledningen og gjennomgått de første svingene, trengte jeg bare å konsultere den innimellom, selv om ting ville være mer komplisert med mer trengsel på tavlen.

Kort fortalt , stormen beveger seg rundt, utsletter ubeskyttede mennesker og sand; krydderslag dukker opp og allianser kan dannes; mynter deles ut til de som er lave; spillere by på forræderiskort som har våpen og forsvar og andre ting på seg; folk som døde og ble sendt til Tleilaxu-tankene, returneres til spillernes reserver; spillere kan sende reserver til planetens overflate mot et gebyr og flytte dem på planeten; spillere hvis figurer opptar samme rom, deltar i kamp; spillere hvis tall er på krydder samler det; og så begynner neste sving hvis ingen har vunnet.

Hver fraksjon har spesielle evner – jeg gleder meg til å prøve Bene Gesserit neste gang. Atreides har prescience, slik at de får se fremover på kort med forsiden ned som skal trekkes, i tillegg til å spørre deg hva du skal bruke i en kamp, ​​som gjør det mulig for dem å endre strategien tilsvarende. Denne evnen passet godt tematisk, men fikk deg likevel til å forbanne urettferdigheten ved å kunne se fremtiden! Harkonnen var eksperter på svik og fikk beholde flere forræder- og svikekort. Siden jeg lærte spillet glemte jeg å avsløre Thufir Hawat som en forræder tidlig, men dette hadde den effekten at jeg mottok motstanderen min til en falsk følelse av sikkerhet og trodde Lady Jessica var forræderen i stedet. Så søtt å avsløre Hawat i en senere kamp og frigi Jessica akkurat som i boka! 🙂

En uenighet er tilstedeværelsen av noen feil i sammendraget av boka bakerst i regelboken. Selv om dette bare kan være en gjentakelse av originalen, skulle jeg ønske at slike unøyaktigheter ville blitt plukket opp og korrigert i denne nye utgaven. Det hørtes ut som den som skrev den, ikke hadde lest boka på en stund og husket feil; en annen grunn til at det er viktig å ha noen andre til å sjekke arbeidet ditt. Bortsett fra disse problemene klarte den å fortette og fortelle historien på en interessant måte – ingen enkel prestasjon for en slik episk bok.

Det er noen oversikter eller forvrengninger av informasjon steder. Dette får det til å høres ut som at Paul og Jessica ikke ble fanget som Leto var – «Paul og hans mor, Lady Jessica, slapp bare i en ornitopter, en fugleaktig flymaskin, ut i ørkenen».Dette tilslører Baron Harkonens faktiske motiver for å la nevøen hans klemme planeten – “Fremen hadde blandet seg inn i hans ødeleggelse av Atreides-styrkene ved å hjelpe restene å komme seg unna. Han bestemte seg for å kvitte seg med innfødt avskum en gang for alle ”. Og dette overser Jessicas rolle i å sette den bevæpnede Fremen-lederen, Stilgar, i et chokehold og sikre et løfte for henne og sønnens sikkerhet – «Etter å ha overlevd en sandstorm og en sandorm, ble de fanget av et band av Fremen som, etter å ha fulgt deres lov om overlevelse, var i ferd med å drepe dem for vannet sitt. Fordi Paul hadde vært spesielt trent siden fødselen i våpenkamp, ​​Mentat-databehandling og Bene Gesserit-måtene, viste han en ekstraordinær evne til å opprettholde kontrollen over situasjonen. ” – selv om neste setning erkjenner at «Han og moren hans imponerte bandet så …».

Den siste setningen innebærer at senere bøker dekker jihad, når det faktisk er et tidsgap og leseren ikke t lære mye mer enn dens effekter – «Den andre og tredje boken fortsetter jihad mens den sprer seg fra sanddynen til over galaksene.» Men den mest åpenbare feilen er ideen om at Pauls evner strekker seg til å kontrollere været – «Påkallende sine nylig realiserte krefter, innkalte Paul en enorm sandstorm for å dekke bakholdet.» Dette ser ut til å være en feiltolkning av Paulus forutgående evne og uttalelse «Det er min storm … Selv om det rystet hele verden, kunne det ikke være mer enn jeg ønsket.» Evnen til å se en stor storm kommer og planlegge kamp i samsvar med det betyr ikke at han forårsaket den. Eller det er mulig det er forvirring med hendelsene i David Lynch 1984-filmatiseringen.

Dune: Ixians & Tleilaxu House Expansion

Etter å ha mottatt Dune: Ixians & Tleilaxu (House Expansion) til spillet, prøvde jeg å spille som Bene Gesserit og motstanderen min spilte som Tleilaxu. Bene Gesserit kan bruke stemmen i kamper for å hindre andre i å bruke visse typer kort, og jeg likte å bruke den evnen. En annen av funksjonene deres er at du kan forutsi i begynnelsen av spillet hvilken fraksjon som vil vinne og hvilken tur, og hvis denne spådommen blir oppfylt, blir du vinneren i stedet. Dessverre planla jeg ikke på forhånd nok til å lokke motstanderen til å vinne i løpet av den turen jeg hadde spådd; Jeg var for åpenbar når jeg la et høyborg stå åpent på et bestemt tidspunkt. Vi følte at Tleilaxu var litt overladet i et spill for to spillere fordi de drar nytte av at tropper ble sendt til Tleilaxu-tankene, men deres Face Dancer-utkoblingsevne var interessant og veldig i tråd med bøkene. Det var fortsatt et godt spill og fikk oss til å ønske å spille igjen for å prøve nye fraksjoner.

For mer informasjon, sjekk ut brettspill Geeks oversiktsside på Dune (2019) og Dune: Ixians & Tleilaxu (2020) utvidelse.

Neste er en gjennomgang av det nye Dune: Imperium brettspill med kunst fra den kommende filmen.

Opprinnelig publisert på https://dunescholar.com 4. januar 2021.