Dune (2019) Board Game Review (Dansk)

(Kara Kennedy)

Dune 2019 brætspil

Hvis du leder efter en anden måde at fordybe dig i Dune-universet ud over bøger, der spiller brætspil Dune (2019) (også kaldet DUNE: A Game of Conquest, Diplomacy & Forræderi ) er en god mulighed, især hvis du allerede nyder at spille strategiske brætspil. Det tog et stykke tid for mig at sætte mig ned og afsætte tiden til at spille, fordi anmeldelser taler om, hvor vanskeligt og komplekst spillet er. Derudover skal det spille bedst med flere spillere, og på trods af mange års forsøg på at overbevise nogle af mine venner, der spiller brætspil til at læse Dune , har de ikke nået det endnu.

Jeg er glad for at kunne rapportere, at selv med kun to spillere var spillet hurtigt at hente og sjovt at spille, selvom jeg kan se, at du helt sikkert har brug for at spille med flere fraktioner for at opleve den fulde strategiske og skæve aspekter. Regelbogen foreslår at starte med fraktionerne Atreides og Harkonnen, og dette skabte en hurtig rivalisering. Forræderkortene tilføjede kampene et overraskelseselement, og den uforudsigelige stormvejr gav nogle interessante vendinger. Det var virkelig de tematiske elementer i spillet, der var mest underholdende – at kæmpe med kendte figurer, sikre regioner og højborge som Arrakeen og Carthage og forsøge at høste krydderi bragte universet til Dune hjem.

I gameplay, hver tur består af ni faser, og der kan være op til ti drejninger i et spil. Faserne er:

1. Stormfase
  2. Spice Blow & Nexus-fase
  4. Budfase
  5. Genoplivningsfase
  6. Forsendelse & Bevægelsesfase
  7. Kampfase
  8. Spice Harvest Phase
  9. Mentat Pause Phase

Selvom dette kan virke som meget, er der nogle af faser der ikke sker noget i dem hver drej eller er meget korte, hvis de gør det. For eksempel er CHOAM Charity Phase, når du kan fylde op til to mønter, hvis du er under dette beløb, og Mentat Pause Phase er det sted, hvor du ser, om nogen har opfyldt betingelserne for sejr, og hvis ikke, skal du fortsætte med at spille. Når jeg først havde læst regelbogen og hurtigstartsguiden og gennemgået de første par drejninger, behøvede jeg kun at høre den lejlighedsvis, selvom tingene ville være mere komplicerede med mere trængsel på tavlen.

Kort fortalt stormen bevæger sig rundt og udsletter ubeskyttede mennesker og sand; krydderislag vises, og alliancer kan dannes; mønter udleveres til dem, der er lave; spillere byder på forræderiskort, der har våben og forsvar og andre ting på sig; mennesker, der døde og blev sendt til Tleilaxu-kampvogne, returneres til spilleres reserver; spillere kan sende reserver til planetens overflade mod et gebyr og flytte dem på planeten; spillere, hvis figurer indtager det samme rum, deltager i kamp; spillere, hvis tal er på krydderi, indsamler det; og så starter den næste tur, hvis ingen har vundet.

Hver fraktion har særlige evner – jeg kan ikke vente med at prøve Bene Gesserit næste gang. Atreides har bevidsthed, så de kan se fremad på kort med billedsiden nedad, der skal trækkes, samt spørge dig, hvad du vil bruge i en kamp, ​​som gør det muligt for dem at ændre deres strategi i overensstemmelse hermed. Denne evne passer godt tematisk, men fik dig stadig til at forbande den uretfærdighed, at de kunne se fremtiden! Harkonnen var eksperter i forræderi og måtte beholde flere forræder- og forræderiskort. Da jeg lærte spillet, glemte jeg at afsløre Thufir Hawat som en forræder tidligt, men dette havde den virkning, at min modstander blev lullet i en falsk følelse af sikkerhed og tænkte, at Lady Jessica var forræderen i stedet. Hvor sødt at afsløre Hawat i en senere kamp og fritage Jessica ligesom i bogen! 🙂

Et skænderi er tilstedeværelsen af ​​nogle fejl i synopsis af bogen bag på regelbogen. Selvom dette måske bare er en gentagelse af originalen, ville jeg ønske, at sådanne unøjagtigheder ville være blevet afhentet og rettet i denne nye udgave. Det lød som om den, der skrev den, ikke havde læst bogen på et stykke tid og huskede ting forkert; en anden grund til, at det er vigtigt at få en anden til at kontrollere dit arbejde. Bortset fra disse spørgsmål formåede det at fortætte og fortælle historien på en interessant måde – ingen nem bedrift for en sådan episk bog.

Der er nogle oversikter eller fordrejninger af information steder. Dette får det til at lyde som om, at Paul og Jessica ikke blev fanget, som Leto var – “Paul og hans mor, Lady Jessica, slap lige næppe i en ornitopter, en fugleagtig flyvemaskine, ud i ørkenen”.Dette tilslører Baron Harkonens egentlige motiver for at lade sin nevø presse planeten – ”Fremen havde blandet sig ind i hans ødelæggelse af Atreides styrker ved at hjælpe resterne med at komme væk. Han besluttede at slippe af med det oprindelige afskum en gang for alle ”. Og dette overser Jessicas rolle i at sætte den bevæbnede Fremen-leder, Stilgar, i et chokehold og sikre et løfte om hende og hendes søns sikkerhed – ”Efter at have overlevet en sandstorm og en sandorm blev de fanget af et band af Fremen, som efter deres lov om overlevelse, var ved at dræbe dem for deres vand. Fordi Paul var blevet specielt uddannet siden fødslen i våbenskampe, Mentat computing og Bene Gesserit måderne, viste han en ekstraordinær evne til at opretholde kontrol over situationen. – skønt den næste sætning anerkender, at “Han og hans mor så imponerede bandet …”.

Den sidste sætning indebærer, at senere bøger dækker jihad, når der faktisk er et tidsrum, og læseren ikke t lære meget mere end dens virkninger – “Den anden og tredje bøger fortsætter jihad, når den spreder sig fra klit til tværs af galakserne.” Men den mest åbenlyse fejl er tanken om, at Paulus evner udvides til at styre vejret – “Påkaldte sine nyligt realiserede kræfter kaldte Paul en enorm sandstorm til at dække sit baghold.” Dette ser ud til at være en fejlagtig fortolkning af Paulus forudgående evne og udsagn “Det er min storm … Selvom det rystede hele verden, kunne det ikke være mere, end jeg ønskede.” Evnen til at se en stor storm kommer og planlægger kamp i overensstemmelse hermed betyder ikke, at han forårsagede den. Eller det er muligt, at der er forvirring med begivenhederne i filmatiseringen af ​​David Lynch 1984.

Dune: Ixians & Tleilaxu House Expansion

Efter modtagelse Dune: Ixians & Tleilaxu (House Expansion) til spillet, prøvede jeg at spille som Bene Gesserit og min modstander spillede som Tleilaxu. Bene Gesserit kan bruge stemmen i kampe for at forhindre andre i at bruge bestemte korttyper, og jeg nød at komme til at bruge denne evne. En anden af ​​deres funktioner er, at du kan forudsige i starten af ​​spillet, hvilken fraktion der vinder, og hvilken tur, og hvis denne forudsigelse går i opfyldelse, bliver du vinderen i stedet. Desværre planlagde jeg ikke på forhånd nok til at lokke min modstander til at vinde under den tur, jeg havde forudsagt; Jeg var for indlysende ved at lade en højborg være åben på et bestemt tidspunkt. Vi følte, at Tleilaxu var lidt supercharged i et to-spiller-spil, fordi de drager fordel af, at tropper blev sendt til Tleilaxu-tanksene, men deres Face Dancer-udskiftningsevne var interessant og meget i tråd med bøgerne. Det var stadig et godt spil og fik os til at ønske at spille igen for at prøve nye fraktioner.

For mere information, se Board Game Geeks oversigtsside på Dune (2019) og Dune: Ixians & Tleilaxu (2020) udvidelse.

Næste er en gennemgang af det nye Dune: Imperium brætspil med illustrationer fra den kommende film.

Oprindeligt offentliggjort på https://dunescholar.com den 4. januar 2021.